11 Mart 2011 Cuma

Gıda Boyası

Merhaba,

Denedik- Beğendik isimli bir bölüm oluşturmak istedim. Bu bölümün altında İzledik-Beğendik, Oynadık-Beğendik gibi alt başlıklar koyacağım. Amacım ise, her izlediğimiz değil, gerçektenden beğenip tavsiye edebileceğimiz bir tiyatro veya sinema seyretmişsek ve yaratıcılığı desteklediğini düşündüğüm oyunlarla/oyuncaklarla ilgili bir kaç şey yazmak istedim. Belki de ayda bir değişecek olan bir bölüm olacak. İlk oyuncağımızda işte burda;


Oğlum 2 yaşındayken resimde gördüğünüz 3 küçük kavanozu almıştım. ( Kırmızı, Mavi, Sarı ) Çay kaşığının ucu ile kullandığınızda ( tane hesabı ) yeterli oluyor. ( Boyalar bu gidişle çocuğumun çocuğunu da büyütecek:)) ) Tam fiyatını hatırlamıyorum ama toplamda 10 tl bile yapmamıştı. Bugüne kadar Gıda boyasıyla neler mi yaptık ;
1- Oyun hamuru : Aşağıdaki tarife göre 4 renk oyun hamuru hazırlıyoruz. ( Ben sadece koordinatörlük yapıyorum. Oyun hamurunu kendisi hazırlıyor. Ayrıca 4. renk, renksiz olan hamur ) Sonra oynarken hazırladığı hamurları istediği gibi karıştırıp farklı renkler elde ediyor ve istediğini yapıyor. Oyun bitiminde sağ kalan hamurları saklamak istersek, daha önce satın aldığımız oyun hamuru kutularına koyarak buzdolabında saklıyoruz.
Evde oyun hamuru hazırlamanın ne faydası oldu derseniz ( maliyetine ek olarak ), hazır oyun hamurlarında çocuğa sınır koyduğumu farkettiğimde evde oyun hazırlama kararını aldım. Çocuğa sürekli oğlum renkleri karıştırma daha yeni aldık hamurları, oynayalım bir kaç gün derken şimdi tamamıyle serbest istediğini yapabiliyor. Her seferinde yeni oyun hamuru hazırlayabiliyoruz.

Tarifi :  1 kahve fıncanı tuz, 1 çk yağ, 1 çk krem tartar, 1 kf su, istediğiniz kıvamı elde edinceye kadar un ile hamur hazırlanır. Ben 4 eşit parçaya bölerek renklendiriyorum.


2- Renkli kurabiyeler : Beraberce renkli kurabiyeler hazırlıyoruz. Pişirip, aldığımız renkli ve çikolatalı pasta süsleri ile süsleyip, afiyetle yiyoruz.

3- Cam bardaklarda renkli sular hazırlayıp,  karıştırarak yeni renkler elde etmek. ( burdaki görevimde sadece boya koymak )

4- Parmak boyası : Yiyebileceği parmak boyaları yapıp, masaya naylon bir masa örtüsü sererek çocuğu rahat bırakıyorum.

Tarifi :  1/2 fincan mısır nişastası, 3 çk şeker, 1/2 fincan soğuk su tencere de karıştırılarak 10-15 dk tencerede koyu kıvamda oluncaya kadar karıştırılarak pişirilir. Kaplara bölünerek gıda boyası ile renklendirilir. Resim yaparken arada bir parmaklarda yalanır.

4- Yüz boyası : Benim kulturlu kurdum yüz boyasını çok sevmediği için çok yaptığımız bir uygulama değil. Siz tarifi denemeleriniz sonucunda kendinize göre geliştirebilirsiniz. İyi oyunlar..

Tarifi :  1 yemek kaşığı mısır nişastası, 1/2 yemek kaşığı nemlendirici yüz kremi ile bir kapta karıştırılır. 1/2 yemek kaşığı su ilave edilip iyice karıştırılır. İstediğiniz renklere göre bölünür ve gıda boyası ile renklendirilir. Resim fırçaları kullanılarak yüze sürülür. Miktarı tecrübelerinize göre değiştirebilirsiniz. Katkısız olduğu için her seferinde tek kullanımlık hazırlanmasını tavsiye ederim.
5- Montessori oyunu : ( bu tarif ne kadar dogru tartışılır ama, ben bu oyunu bu teknikle ilgili dökümleri okurken uydurdum. O yüzden böyle isimlendirdim.) Oyun hamurundan değişik renklerde bilyeler yapıyorsunuz. (bunu evdeki değişik eşyaları kullanarakta oynayabilirsiniz. ) Plastik buz kalıbının içine bir maşa ile yaptığınız bilyeleri yerleştiriyorsunuz. ( Biz dişçi setindeki maşayı kullandık, şeker maşası da kullanılabilir. Amaç, çocuğun el becerisini geliştirmek. ) Biz oyunu renklendirmek için kurallar koyuyoruz. Mesela 2 tane aynı renk 1 tane farklı renk koyarak buz kalıbını doldur diyorum veya her bilye birbirinden farklı renkte olacak diyorum. Sonra o bana yeni kural söylüyor ben yapıyorum. Böylece el becerisi gelişirken sayıları ve renkleri de kullanıyoruz. ( Uydurduk- Beğendik )



6- Meraklı Minik dergisinde gördüğümüz bir deney ; Boş bir şişenin yarısına kadar su, mavi gıda boyası, 1 çb sıvı yağ konuluyor. Böylece küçük bir deniz yapılmış olunuyor. Gün boyu sallanarak dalga yapılıyor. Hatta içine plastik balık atılıp denizimiz zenginleştiriliyor. Biz sonraki günlerde bu denizin sarısını, yeşilini, kırmızısını yapıp mutfak tezgahına dizdik ve 2 hafta boyunca yerinde duruyor mu diye kontrol ettik.

Bizden şimdilik bu kadar..

Listeyi uzatmayı size bırakıyorum...

İyi oyunlar dilerim..






2 yorum:

  1. Bnu bir yerlere not etmeliyim:) Çok beğendim, teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. merhaba,
    beğendiğine sevindim.
    yaşsız oyuncak derler ya. gıda boyası da böyle birşey. Çocuk büyüdükce kullanım alanları da değişiyor. tamamen kullanıcının yaratıcılığına kalmış...
    sevgiler..

    YanıtlaSil